DNF

13 oktober 2018 - Kailua-Kona, Verenigde Staten

Even een korte reflectie. Ik heb het geprobeerd, maar na 10 km lopen ben ik uitgestapt. Daar waar Janneke, Ida, Arie, Maarten, Coen en Daan stonden ben ik gestopt. Toen kwam de emotie van de blessure die al vijf weken speelt eruit en kon ik het mentaal niet meer opbrengen om de marathon uit te wandelen. De eerste 2 km lopen ging nog wel maar toen werd het dweilen met de kraan open. Ik kon 500 meter lopen en dan begon de knie te zeuren, dan weer wandelen en opnieuw max 500 meter lopen. En dat herhaalde zich steeds weer. Ik zag het niet zitten dat 30 km te doen. De beslissing om uit te stappen luchtte op. Eigenlijk had ik er al rekening mee gehouden en tegen beter weten in ben ik gestart alsof er niks aan de hand was. Ook Hein Vergeer hoopte destijds in Calgary 1988 op die gouden 1500m maar hij wist beter. Ik ken mijn eigen lichaam en ik wist hoe de knie voelde. Ik heb alles gegeven maar het was gewoon fysiek op. En het fysiek beïnvloedt ook de geest. Dus mentaal was het ook op.

Ik zit nu lekker aan een biertje met mijn crew. De naweeën van de DNF komen nog wel, maar dan ben ik al weer thuis. Het belangrijkste is dat knie nu echt rust krijgt.

Het zwemmen en het fietsen zaten snor en dat bleek vandaag wel. Zwemmen was knokken, duwen en trekken, de hele 2.4 mile lang. Fietsen ging makkelijk, kwam in een groep terecht waar ik niet uitkwam. Dat betekende tactisch meerijden en zorgen dat ik geen penalty kreeg. Stayeren was zo nu en dan onvermijdelijk. Na Hawi was dat over en werd het kaf van het koren gescheiden. Zonder verval heb ik vlak de 180 km gereden. NP was 291 w, prima en avg was 40.1Km. Omstandigheden waren goed, geen crosswinds en normale wind. Dat zie je ook wel aan de tijden van de pro’s.

In de wissel mijn tijd genomen en begonnen met lopen, maar na 2 km wist ik het al. Dit gaaat hem niet worden. Mijn broer fietste mee en pepte me op. Dat hielp maar na een tijdje ook niet echt meer. Uitwandelen zag ik niet zitten, ik ben nog steeds een “ competer” , en zonder de anderen niet te kort te willen doen, geen ‘ completer’ .

Dit is het voor nu. Morgen meer.

Aloha

Jan

1. Renee:
    14 oktober 2018
    Verstandig om naar je lijf te luisteren. Je moet nog langer mee en sporten. Balen is het wel voor je. Maar je hebt het geprobeerd.
    Je mag trots zijn op jezelf!
  2. Hans Bader:
    14 oktober 2018
    Jammer Jan, je hebt alles gedaan in jou vermogen om hier te finishen maar je bent nog een groter sportman om ook de juiste beslissingen te kunnen nemen tijdens de race, het lijf moet nog langer mee. Ik heb heel veel respect voor hoe je de race hebt benaderd en hoe je ermee om bent gegaan, inspirerend! Voor nu focus op herstel en de belangrijkste naasten, je mag trots zijn!
    Groet Hans
  3. Marian:
    14 oktober 2018
    Soms is verliezen eigenlijk winnen.
    Misschien voel je het nu nog niet, dat zal zeker later komen.
    Verstandig jan. En uiteraard ook balen na al je voorbereidingen.
    Nu samen daar genieten
  4. Martine:
    14 oktober 2018
    Je hebt de vorige x al laten zien dat je het fysiek kunt. Nu blijkt ook jouw mentale kracht. Het is absoluut bewonderenswaardig hoe jij deze mentale beproeving hebt doorstaan en benaderd. Nu heb je pas echt bewezen dat je een iron man bent: fysiek én mentaal. Dat levert je wmb een heldenstatus op. Je bent Iron Jan.
  5. Kurt Vancoppenolle:
    14 oktober 2018
    Verstandige beslissing jan. Jammer maar het is niet anders. Je bent er wel lekker bij geweest daar he.
  6. Marieke:
    14 oktober 2018
    Macht en overmacht. Wat een kei ben jij! D en M.
  7. Paula:
    14 oktober 2018
    Iron Jan, that’s who U R! Het is zoals Martine hierboven zo mooi en goed beschrijft. Mijn diepe respect voor jouw fysieke én mentale kracht. Je hebt echt alles gegeven. Jemig man, wat kun jij knetterhard fietsen, ik heb het gevolgd op die IM tracker en je vloog over de digitale kaart. En je zwom ook sneller dan laatste keer toch? Heb het nog fijn met elkaar daar op Hawaii.
  8. Suzan:
    14 oktober 2018
    Het is je kracht om het geheel te overzien en keuzes te maken. Je hebt het maximale gedaan. Het is een topprestatie geweest. Geniet nu met alle supporters van het hele Kona feest er omheen
  9. Walter & Saskia:
    14 oktober 2018
    Dank weer voor het delen Jan. We wensen je rust en een spoedig herstel. Geniet van het eiland met je “crew”. Veilige heimfahrt en op naar het volgende avontuur.
  10. Sibylle:
    14 oktober 2018
    Jammer Jan, maar wat een prestatie heb jij geleverd! Niet alleen tijdens de wedstrijd maar ook tijdens alle voorbereidingen. Afzien maar je hebt het maar wel mooi gedaan. Geniet nog lekker daar op het mooie Hawai met je dierbaren.
  11. Marja Verburg:
    14 oktober 2018
    Oh wat jammer Jan! Maar respect voor de manier waarop je dit doet en er ook al meteen over schrijft. Veel sterkte met met herstel!
  12. Groet uit Waalre waar de zon altijd schijnt:
    Hoi Jan,
    top gedaan, in alle opzichten!
    we weten al lang dat je dit kunt en helaas zat het dit keer fysiek tegen. Toch was dit een speciale wedstrijd omdat zowel Janneke als Ida erbij waren! Voor mij ben je gefinished door de juiste beslissing te nemen!
    En Wow, wat kun je hard fietsen. We zijn meegevlogen over het eiland via de tracker.
    Geniet nog daar, samen met alle supporters!
    Diana en kids
  13. Marijke:
    14 oktober 2018
    Dat snap ik! Jouw doel was heel anders en nu kon dat niet op de manier die jij voor ogen had. Nu zaak om de knie volledig te laten herstellen!! En geniet nog van de atmosfeer daar!!
  14. Boyd:
    14 oktober 2018
    Wat een avontuur! Het spijt me voor je dat het niet meer ging, maar ik heb genoten van je spirit en sportieve inzet! Geweldig!
  15. Piet en Alie:
    14 oktober 2018
    Heel jammer Jan maar verstandig dat je naar je lichaam geluisterd heb.probeer nog even na te genieten met Janneke en Ida en de fam.
  16. Joost:
    14 oktober 2018
    Tijd om goed te recupereren Jan. Chapeau.
  17. Arie in Kona, homesoil of Ironman:
    15 oktober 2018
    Het was de derde keer om erbij te zijn. De prestatiecurve was bijzonder stijl maar boog dit keer abrupt af. Het boek is nog niet klaar. We schrijven nog een hoofdstuk. Met de titel "Rewriting Ironman history", zoals vandaag de lokale krant opende in chocoladeletters.
  18. Martin Lansink:
    15 oktober 2018
    Jan, 20 jaar geleden heb ik diverse keren tegen jouw en je broer gestreden. Heb respect voor je beslissing, weet hoe moeilijk dat is, zeker na alle moeite en geld dat dat het heeft gekost
  19. Joop en Trudy:
    Hallo Jan,
    Jammer dat het zo gelopen is maar jouw prestatie wordt er niet minder door je hebt goed gezwommen en uitstekend gefietst,helaas gebeuren er soms dingen waar je zelf geen invloed op hebt en dat meestal op het verkeerde moment.