2 days left to Kona : laatste goede nacht

11 oktober 2018

Nog twee nachtjes slapen en dan is het zover. De nacht voor de dag van de wedstrijd is belangrijk. Die moet goed zijn. Dan rust je goed uit. De nacht voor de wedstrijd lig je voor je gevoel grotendeels wakker. Ik weet niet of ik morgenavond tijd en gelegenheid heb om te bloggen. Vandaar vandaag ook wat bespiegelingen over het wedstrijdplan. Vandaag voor het eerst helemaal niks gedaan, althans wat zwemmen fietsen of lopen betreft. Met alle supporters zijn we naar Hilo geweest. Een prachtige tocht dwars over het eiland over een weg die tussen de twee vulkanen loopt: de Saddle Road tussen Mauna Kea en Mauna Loa. Het is weg die over ruim 2000 meter hoogte gaat. Op zee niveau gestart in Kona in een prachtig zonnetje, vervolgens op hoogte de wolken in en regen en in Hilo weer zon. Op de terugweg exact het zelfde. Op de terugweg zijn we nog naar het visitorscentrum van de Mauna Kea geweest. Dat ligt op bijna 2800 m. De uiteindelijk top met de telescopen ligt op ruim 4000 meter. Daar zijn we niet geweest. Daar heb je een 4WD voor nodig.  Een gedeelte ernaar toe is onverhard en verboden voor huurauto’s. Net voor het donker waren we weer thuis. Helaas geen sunset want de wolken vonden het niet nodig. Zoals gezegd vanavond op tijd naar bed. Morgenochtend moet ik fris van geest zijn. Morgen moeten namelijk de fiets en loopspullen worden ingeleverd. Bij de Bike Check-in ga je eerst langs een lange rij mensen die zitten te turven. Ze houden bij je merk fiets, wielen, zadel, pedalen, helm en stuur. Na afloop worden de resultaten gepubliceerd. Sommige merken willen per se hoog scoren en hebben in de aanloop naar Kona allerlei aanbiedingen. Na de bike check mag je pas weer bij je fiets vlak voor de start. Dan pomp je de banden op (want bij de check in laat je er wat lucht uitlopen. De fiets staat immers de rest van de dag in de zon) en doe je de drinkbussen in de bidonhouders. Hetzelfde geldt voor je loopspullen. Voor al je spullen krijg je aparte tassen. De bike check-in is voor mij in de ochtend. De rest van de middag zal ik (fysiek) rusten. Voor het inleveren van de fiets ga ik ook nog een uurtje fietsen . Laatste training en check of alles het doet.  De grote is vraag is natuurlijk hoe het raceplan er uit ziet. Aangezien het zwemmen lekker gaat ben ik blij als ik sneller zwem dan de vorige keer. (Dat was 1.05 uur). Sneller fietsen dan de vorige keer zal een  hele klus worden (Dat was 4.38 uur). In overleg met mijn coach ga ik behoudend fietsen (NP 280 W) om zo fris mogelijk aan dat loopavontuur te beginnen. Ik probeer mijzelf voor de gek te houden, dat ik voldoende loopkilometers in de benen heb om een degelijke marathon te lopen. Ik ben benieuwd of dat werkt. Ik zal ook zeer behoudend starten. Het loopparkoers is iets aangepast ten opzichte van voorgaande keren. Het stuk op de Ali’i Dr is korter, dat betekent dat het stuk op de Queen K langer is. Na de Ali’i Dr kom je weer door Kona. Dan bekijk ik of ik verder ga of kan. Ik heb er dan 10KM opzitten en hoop dan te kunnen inschatten of die overige 30 nog redelijkerwijs te doen zijn.

Ik probeer een DNF te vermijden,, want daar schijn je later last van te kunnen krijgen. Ik hoop het met wilskracht en een beetje hulp van buiten (pijnstillers) te redden.

Iedereen bedankt voor alle steunbetuigingen en oppeppende reacties. Ik zal het hard nodig hebben.

Aloha, jan

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Birgitta:
    Jan, Zet 'm op, Solveig
  2. Renee:
    12 oktober 2018
    Topper zet hem op en veel succes!
  3. Jan Mijwaart:
    He Jan,
    Komt goed met jou💪zet m op!
    En idd als je uitstapt kun je daar nog lang last van hebben, weet ik helaas uit ervaring.
  4. Groet uit Waalre waar de zon altijd schijnt:
    hoi Jan,
    hopelijk goede nachtrust gehad.
    Succes met inleveren van al het materiaal.
    Met Ida, Janneke en alle overige familieleden langs het parcours gaat het vast goed komen met de wedstrijd. En de kilometers zitten werkelijk in je benen!
    Succes uit Waalre, we volgen je, Diana en kids
  5. Nico:
    Heel veel succes!
  6. Piet en Alie:
    12 oktober 2018
    Jan we zullen ontzettend duimen voor je.succes!!!
  7. A p dukel huisman:
    12 oktober 2018
    nu kijken we naar de resultaten van je voorbereidingen in alkmaar en zwaaien in gedachten met de familie mee en feliciteren arie ,een goede tijd ook is er een gebed voor jou en je suporters om behouden thuiskomst shalom tante petra
  8. Joop en Trudy:
    Hallo Jan,
    Het is bijna zover wij wensen jou veel succes en hopen dat je knie zich goed houd.
    We duimen voor je en zullen het in Waalre volgen.
    Joop en Trudy.
  9. Henri en Sacha + dochters:
    12 oktober 2018
    En dan is het bijna zover, Jan! Wij wensen je toi toi toi en vooral ook dat je ervan geniet. Doe Janneke en Ida onze groeten en laat snel weten wat de uitslag is en hoe je het ervaren hebt!
  10. Hans:
    12 oktober 2018
    Heel veel succes Jan, vergeet niet te genieten, het is al weer zo bijzonder dat je kan starten hier op dit podium! Ik hoop dat je knie het houdt en je raceplan om te finishen slaagt! Alleen jij zelf weet of dit mogelijk is, toi toi!
  11. Marieke Affourtit:
    heel veel succes Jan!
  12. Jan de Jong:
    Ha Jan,
    nadat Arie de link had doorgestuurd vorige week ben ik ook helemaal in de ban van de blog geraakt! Hou je goed: it's all in the mind! Groetjes uit San Diego.
  13. Arie in Kona, homesoil of Ironman:
    13 oktober 2018
    Inmiddels bike check achter de rug. Point of no return. Kippenvel moment.