eight weeks left to 13 oktober 2018

Beste lezers,
Het is vandaag 13 augustus 2018. Dat betekent dat ik nog twee maanden te gaan heb voordat ik voor de derde keer mag starten in de Ironman Worldchampionships  Big Island, Hawaii. Het wordt een speciale uitgave want het is 40 jaar geleden dat in Hawaii voor de eerste keer de Ironman werd georganiseerd. In 1978 nog op het eiland Ohahu, sinds 1981 op Big Island, met start en finish in Kailua Kona. in 2008 en in 2013 stond ik de vorige keren aan de start. In 2008 was ik 8e in mijn agegroup (M45) en in 2013 3e (M50). De vraag is dus wat het dit jaar wordt. Mijn verwachtingen zijn hoog gespannen. Ik zal het maar meteen op tafel leggen. Ik ga voor de titel. Ik heb in het management geleerd dat een concreet doel meer resultaat oplevert. Dus laat ik maar de proef op som gaan nemen.

Voor het WK Ironman moet je je eerst in een Ironmanwedstrijd kwalificeren. All over the world worden Ironmans georganiseerd. Per leeftijdscohort worden er startbewijzen (slots) verdeeld. Voor het WK dit jaar heb ik mij vorig jaar (oktober) in Barcelona gekwalificeerd. Op zich niet zo handig want ik was toen een van de oudsten in mijn leeftijdcategorie (toen nog M50). Echter boven de vijftig vlakken de verschillen wel af. In Barcelona werd ik 1e in mijn leeftijdcategorie in een tijd van 9.02.35. Ik ging in Barcelona voor een tijd onder de negen uur, een magische barrière voor een agegrouper Het lukte helaas net niet. In de laatste kilometers van de marathon kreeg ik serieuze kramp in mijn hamstrings en stond ik even volledig geparkeerd. Het doel, kwalificatie was wel gehaald. Ik had bewust voor een wedstrijd in het najaar gekozen. Dan hoefde ik dit jaar geen twee hele te doen.

Zoals gezegd het is nog twee maanden tot Kona. In de aanloop naar Kona heb ik tot nu drie halve triatlons gedaan: het NK Nieuwkoop, Indeland (Duitsland) en Didam. In al deze wedstrijden werd ik eerste in mijn leeftijdcategorie en zat ik gemiddeld overall bij de eerste twintig. Mijn trainingsweken bedroegen tot nu gemiddeld 12-15 uur: 2/3 x zwemmen/ 3/4 x fietsen en 3/4 x lopen en 1x per week krachttraining (om de veroudering tegen te gaan en blessures te voorkomen)

De komende twee maanden zullen de trainingen specifiek gericht zijn op het WK. Ik doe nog één wedstrijd en wel over twee weken: een halve triatlon in Keulen. Met het oog op deze specifieke voorbereiding heb ik twee weken geleden een fiets- en looptest gedaan bij mijn coach Frank Heldoorn. De waarden die ik zowel bij het fietsen en het lopen haalde, lieten zien dat ik op het hetzelfde nivo zit als vorig jaar (terwijl wel een jaartje ouder). Dat geeft vertrouwen. Het doel voor de komende periode is om het lopen naar een hoger nivo te krijgen. Want de sleutel tot succes in Kona is een degelijke marathon, naast een strak voedingsschema.

De komende weken zal de omvang toenemen tot weken van 18-20 uur. Het zwaartepunt zal in de weekenden vallen. De vraag is altijd hoe doe jij dat naast je werk. Mijn antwoord is dan: jullie reistijd is mijn trainingstijd. Dat is het voordeel van dicht bij je werk wonen!

Aloha,
Jan

1. Peter:
    13 augustus 2018
    Hopelijk kom je de komende zware weken goed door en blijf je gevrijwaard van blessures. Sterkte er mee!
  2. Groet uit Waalre waar de zon altijd schijnt:
    13 augustus 2018
    Sudoku schijnt ook tegen veroudering te helpen. En dat kun jij tijdens je reistijd doen. Twee vliegen!
  3. Christian Albers:
    13 augustus 2018
    Leuk Jan! Ik ben in de gelukkige positie om van dichtbij mee te maken hoe je meer en meer in vorm komt. Benieuwd naar de volgende hoofdstukken in dit boeiende vehaal.
  4. Manolo:
    13 augustus 2018
    Mooi doel kanjer en er niet voor gaan staat niet op onze lijst
    😎😎
  5. Marja Verburg:
    13 augustus 2018
    He, leuk je zo de komende periode te volgen. Succes met trainen en mooi dat je die titel mee naar huis brengt!
  6. Boyd:
    13 augustus 2018
    Gaaf Jan, ik volg je met veel plezier!!
  7. Walter & Saskia:
    14 augustus 2018
    Dank voor het delen Jan. Super inspirerend hoe jij al jaren lang met de passie bezig bent en... nog steeds progressie toont! Heel bijzonder temeer je al een respectabele leeftijd het bereikt en je je in de hoogste regionen begeeft!!
  8. Piet en Alie:
    14 augustus 2018
    bedankt Jan voor die informatie.
  9. Marian:
    19 augustus 2018
    Klinkt erg betrouwbaar zo'n mooi trainingsschema om je doel te bereiken😉