seven weeks left to Kona: Motivatie

19 augustus 2018

De afgelopen week heb ik een serieuze trainingsweek  gedraaid. Ik heb ruim 20 uur getraind. 3 uur zwemmen/ 12 uur fietsen en 5 uur lopen. Dat kon omdat ik vrij had. Vrij in die zin dat ik niet hoefde te werken. Er was namelijk wel genoeg werk aan de winkel: afgelopen week zijn wij verhuisd. Tussen de bedrijven door heb ik kunnen trainen. Vooral donderdag. Toen zat ik vroeg op de fiets. Om acht uur kwamen de verhuizers het huis leegtrekken. Toen ben ik via een omweg van 4 uur naar ons nieuwe huis gefietst dat vier kilometer verderop ligt.  Het verhuizen heeft een grote impact. In positieve en negatieve zin. In negatieve zin omdat je een huis en buurt waar je 20 jaar hebt gewoond verlaat. Het oude vertrouwde raak je kwijt. Het oude huis raakt zijn ziel kwijt. Het positieve is dat je het nieuwe huis weer naar je smaak en behoeften kan inrichten en de omgeving relatief nieuw is. Het nieuwe huis ga je weer samen karakter geven.

Toegespitst op my road to Kona betekent de verhuizing nieuwe fiets- en looprondjes ontdekken. Dat geeft nieuwe afleiding en betekent dat het trainen weer aan avontuur wordt.  Bij het oude huis had ik allemaal rondjes van allerlei omvang. Rondje lopen variërend van een half uur tot twee uur. Voor het fietsen gold het zelfde: van één tot vijf uur. Die rondjes ga ik rond het nieuwe huis weer ontdekken. Dat motiveert mij. Ik probeer in te schatten, op grond ervaring, wat een rondje van een uur is. Chris McCormack, een bekende triatleet,  zei eens  dat een ervaren atleet  vrij nauwkeurig, zonder garmin of polar,  de afstanden kan inschatten. Dat probeer ik ook. Zo heb ik nu al twee rondjes: een van 10 km en een rondje van 13 km dat ik steeds met 5 km kan uitbreiden (rondje rond de recreatieplas Geestmerambacht). Met fietsen heb ik inmiddels ook een aardig rondje van 70 km.

Motivatie. Daar draait het komende tijd om. Hoe blijf je gemotiveerd om in Kona onder erbarmelijke omstandigheden, vergelijkbaar met de recente hittegolf bij ons, een hele triatlon te doen.  Allereerst is er de externe motivatie: de wedstrijd staat gepland. Daar werk  je naar toe, daar sta je voor ingeschreven, daar heb je al voor betaald. Mijn coach Frank Heldoorn stuur iedere vier weken een schema.  Een externe, belangrijke factor voor mij is verder  mijn team IM50plus. Eind 2017 hebben we dat opgericht. We zijn:  Bart Klein, Christian Albers (bedenker), Walter Pennekamp, Franck van Graas, Manolo Dequero Vazquez en ik . Allemaal vijftigers die nog bloedfanatiek zijn.  Gedachte is dat je als 50plusser nog lang niet afgeschreven bent,  integendeel. 50 is het nieuwe 30 of 40. Als team  willen wij dat uitstralen. Wij motiveren wij elkaar in trainingen, ervaringen en wedstrijden. Als kleine kinderen zijn we dol enthousiast over de sport en alles wat er aan vast zit zoals kameraadschap, eigenlijk de dingen des levens.  In 2013 was ik al met Bart Klein in Kona, in 2016 is Manolo naar Kona geweest, vorig jaar Franck en dit jaar ik. De ervaringen van Manolo en Franck ga ik meenemen.  Fusion, onze kledingsponsor zorgt ook voor motivatie. De  mannen van Fusion denken met je mee wat de beste kleding is voor Kona.  Mijn persoonlijke sponsoren zorgen voor motivatie.  Dat zijn De Haan Wielersport (fiets), Trisportpharma (voeding), Runnersworld Alkmaar (schoeisel), TAG (leiderschaptrainingen) en Aipex/AOMB (octrooibureau).Trainen met trainingsmaten motiveert. Het wekelijkse zwemmen met teammaat Christian Albers en de gesprekken om het zwemmen heen,  de lange trainingen met mannen van mijn triatlonvereniging DTC, Via de groepsapp worden de trainingen geregeld. Natuurlijk  motiveert ook het thuisfront dat dit jaar bijna geheel meegaat naar Kona. (de oudste kan niet wegens studieverplichtingen).

Dan de interne motivatie. Wat drijft iemand om aan sport te doen en dat in het bijzonder een hele triatlon.  Ik heb alleens gezegd: ‘Omdat triatlon er is”. Aan Edmund Hillary is gevraagd waarom hij de hoogste berg wil beklimmen. Hij antwoordde: “Omdat hij er is”. De vragen waarom je aan triatlon doet stel je zelf niet meer. Het is een levenswijze geworden. Het sporten maakt een onlosmakelijk deel uit van mijn leven. Het zorgt bij mij voor balans met mijn geestelijke inspanningen. Het sporten zorgt er voor dat ik mijn gedachten kan ordenen of de vrije loop kan laten. Wielrenner en filosoof Marc van den Bossche omschreef wat sporten met hem doet als volgt: “ het zorgt voor een verdiepte waarneming. Fietsen lokt een roes uit die onze gewone ervaringen intensiever maakt. Fietsen maakt mijn denken vrij. Ongevraagd dringen ideeën zich op tijdens de inspanning. Altijd klinken ze frisser en beter en creatiever dan wat voordien ik aan uit te werken materiaal voorhanden had. Tekst schrijft zich plots vanzelf”. Lees voor fietsen zwemmen  en lopen. Ik kan mij hier geheel in vinden. Ik heb deze ervaringen ook. Zo is vanmiddag tijdens het lopen het onderwerp over dit blog ontstaan.

Die ervaringen tijdens het sporten motiveren mij. Die brengen mee dat ik iedere training weer kan opbrengen. Daarbij komt ook dat iedere training een doel heeft. Dat motiveert ook en zorgt voor afleiding. En wat mij ook op been houdt is dat ik ondanks het ouder worden nog niet langzamer ben geworden. Dat drijft mij,ook al komt er een moment dat dat gaat komen. Ik doe er alles aan om dat uit te stellen. Voor mensen die aan sport doen zal dit wellicht herkenbaar zijn. Na het sporten voel je je (bijna)  altijd beter dan ervoor, zelf na een hele triatlon in Kona.

Aloha,

Jan

1. Renee:
    19 augustus 2018
    Weer heerlijk om te lezen. Zet hem op. En veel plezier in jullie nieuwe huis.
  2. Christian Albers:
    19 augustus 2018
    Mooi verhaal Jan! En fijn dat ik een kleine rol kan spelen in jouw Kona avontuur. Onze wekelijkse zwemtrainingen blijven mij ook steeds opnieuw motiveren. Keep it up!
  3. Jan Struycken:
    19 augustus 2018
    Erg herkenbaar Jan. Zolang je plezier hebt in je passie kun je nog heel lang mee. Na mijn triathlonperiode (1984-2004) heb ik sinds 2006 in trailrunning mijn passie gevonden. Na 2x Hawaii wilde ik persé eens de UTMB doen. Met dezelfde gedrevenheid en liefde voor de sport is dat inmiddels ook gelukt. Inmiddels 56 jaar. Trainen doe ik nog steeds met veel plezier en ik geniet volop van het lopen in de bergen.Sport is het mooiste wat er is. En het belangrijkste is dat we nog steeds gezond zijn en dat we dit mogen doen. Op naar Kona!!
  4. Walter & Saskia:
    19 augustus 2018
    Weer leuk om te lezen Jan!

Top je even in Maastricht gesproken te hebben. Je zag er al behoorlijk “droog” uit. Kan me voorstellen dat zorgen voor de juiste energie (voeding) in take een belangrijk aandachtspunt is. Zowel tijdens als voor en na de trainingen.

Veel trainingsplezier de komende weken tijdens je “road naar Kona”!!
  5. Jan blokland:
    19 augustus 2018
    Mooie reactie Jan. Ik volg jouw trails, die je samen met je oude triatlonmakkers Charles van der Ven en Jos Everts doet. Ook heel inspirerend!
  6. Marieke:
    20 augustus 2018
    Leuk en interessant om te lezen.
    Veel plezier verder!
  7. Hans:
    20 augustus 2018
    Mooi om te lezen Jan. Jou motivatie geeft mij weer inspiratie om weer een lange afstand te plannen in 2019. Blijf heel voor Kona en geniet van je nieuwe rondjes!
  8. Nico:
    20 augustus 2018
    Een mooi verhaal, leuk om te lezen. Heel veel succes met alles.
  9. Marijke:
    20 augustus 2018
    Mooi verhaal, Jan! En veel woonplezier in jullie nieuwe huis! Nog dichterbij de duinen? Suc6 met de trainingen en vooral houd het heel!
  10. Ivar:
    20 augustus 2018
    Volledig met je eens- op de laatste zin na dan. Keep it up Jan!
  11. Manolo:
    20 augustus 2018
    Top geschreven knjr genot om.te lezen
  12. Diana:
    20 augustus 2018
    In je nieuwe huis is een aparte plank voor nog een Umeke. Na 2008, 2013 moet het nu maar gebeuren.
  13. Piet en Alie:
    20 augustus 2018
    leuk verhaal Jan zo kunnen we het nog steeds volgen.
  14. Franck:
    22 augustus 2018
    Tja Jan, zo stond ik er vorig jaar ook voor... zorgen dat je fit wordt en heel blijft.. telkens de trainingen met plezier kunnen blijven doen tot het zover is... wat heel veel mensen vergeten is vooral de opgave straks om je trainingen te blijven doen als het koud en nat wordt en de dagen korten... jij moet door als iedereen stop, en het seizoen over is... maar jij weet ook welk gevoel je straks krijgt als je op het eiland land en je gelijk waant op een eiland dat volledig in de ban komt van het Wk triatlon op the big Island, Kona Hawaii... als hier alles koud is en wij achter de warme haard zitten, zal jij in Hawaii moeten gaan koelen om motor te laten draaien...... maar je weet wat je te wachten staat en wij mogen je hiervandaan volgen... als je nog een keer lekker in de fiets flow wilt komen op een koude dag in september dan weet je me te vinden! Heel leuk om te lezen, en ja.... volg je op de voet!!!!!
  15. Jan blokland:
    22 augustus 2018
    Thx Franck. Heel blijven is nu het credo.