Six weeks left to Kona 18 : Hurricane Lane

26 augustus 2018

De worldchampionship Ironman worden gehouden op het grootste eiland van de staat Hawaii. Dat eiland heet Big Island. Big Island is de woonplaats van de grootste en een van de actiefste vulkanen ter wereld. Het actieve deel bevindt zich in het zuidoosten van eiland onder de schild van Mauna Loa. Het actieve deel is de Kilauea. Op dit moment is de KIlauea er g actief. Dat is ook volop in het nieuws geweest. De vraag aan mij was dan gaat die triatlon nog wel door. Zoals voor de Amerikanen Europa een pot nat is (Amsterdam is de hoofdstad van Denemarken) is  men zich kennelijk ook niet bewust van de grootte van Big Island. Het hart van de triatlon op Big Island ligt in Kailua Kona. Het centrum van actieve vulkaan ligt ongeveer 200 km kilometer zuidoostelijker. Dus als je in Amsterdam bent  komt er in Maastricht lava uit de grond. Dat zijn ongeveer de verhoudingen. Anders gezegd, die wedstrijd gaat gewoon door. Sterker nog tijdens de hevige uitbarstingen  in het voorjaar werd er in Kona een halve triatlon gehouden.  Je hebt er geen last van, hooguit van vog (een vulkanisch soort smog).

Toen ik in 2008 voor de eerste keer op Big Island was voor de triatlon heb ik een tripje gemaakt naar het “Hawaii Volcanoes National Park”. Dat was erg indrukwekkend. Je zag vanuit een viewpunt de gassen uit de aarde opborrelen. (je hoopt natuurlijk Lava te zien. Maar dat was ons toen niet gegund. Dit jaar lijkt de kans aanmerkelijk groter!) Ik kan mij herinneren dat we ook nog op een plek stonden “the steaming walls” waar onder je de rook uit de grond kwam.  Ik heb begrepen dat het park op dit moment grotendeels afgesloten is.

Ik denk dat een Hurricane meer roet in het eten kan gooien. Als ik de beelden van afgelopen week zag dan zou het zwemmen vanuit de baai bij Kona een immense opgave zijn. Ik denk dat de meesten onmiddellijk zouden worden  teruggeworpen op het strand. Daar waar de baai in de regel een spiegel is met een wat wiegende deining zag het deze week heel anders uit. Nu waren  grote golven waar flink op werd gesurft. Gelukkig was “Lane”afgezwakt van een  5 naar een 3 voor dat hij Big Island had bereikt . Nu was er alleen alleen flinke overlast door hevige regenval. Wat ik zo op de beelden zag was het parkoers van de Ironman niet aangetast.

Als de wedstrijd niet door zou gaan dan zou dat voor het eerst in de 40 jarige geschiedenis zijn. Sinds 1978 wordt het WK Ironman in Hawaii gehouden. En steeds is de wedstrijd gehouden. Het zou zonde zijn als de triatlon dit jaar niet door zou gaan want het 40 jarig bestaan van Ironman wordt dit jaar gevierd. Onbewust heb ik met mijn 5 jaars cyclus van meedoen het geluk dat ik steeds in een speciaal jaar meedoe: in 2008 het 30 jaars jubileum,in 2013 35 jaar en nu in 2018 het 40 jaars jubileum.

Dit jaar gaan er 29 Nederlanders naar Hawaii. Zij allen hebben zich net als ik ergens in de wereld gekwalificeerd voor deze heroïsche wedstrijd. Één evenwel niet. Een mag meedoen omdat hij meegedaan heeft aan het Legacyprogram. Als je al aan een x aantal ironmans hebt meegedaan om je te kwalificeren en het is nog niet gelukt dan mag je meedoen aan een loterij. Eén Nederlander heeft het geluk dat hij via die weg zijn 25e Ironman kan volbrengen. Cornee van Loon het zij je gegund.

Mijn afgelopen week was niet zo spectaculair. Het trainen wordt weer  gecombineerd (of afgewisseld) met het werk.  Deze week staat in de voorbereiding op mijn laatste (test)wedstrijd in Keulen. Dat betekent drie keer zwemmen, een langere duurrit op de fiets en een stevige interval op de tacx en daar omheen nog drie keer lopen. Het credo is heel blijven.  Toch heb je niet alles in de hand. Afgelopen week begon mijn rechterknie een beetje te protesteren. Kennelijk waren de afgelopen weken te hectisch en te druk.  Gelukkig geeft mijn lichaam aan dat ik even pas op de plaats moet maken. Onmiddellijk heb ik daaraan gevolg gegeven.  Meteen heb ik mijn rust gepakt en nu lijkt het weer de goede kant op te gaan. IJs en rust doen wonderen.

Aloha

jan

1. Peter:
    26 augustus 2018
    Blijft inderdaad altijd, zeker voor de ouderen zoals wij, oppassen dat je bij die vele trainingsuren je lichaam niet overbelast. Succes met de laatste loodjes.
  2. Walter & Saskia:
    Aloha Jan,

Mooi weer om je blog te lezen. Helemaal als het geschreven wordt door een Kona Veteran, voormalig 3e van de wereld IM, Europees kampioen en regerend Nederlands kampioen op de 1/2 👌🏼.

We gaan nu alvast “voor-slapen” om de nacht van DE triathlon Live te beleven.

MAHALO (of zo..;))

Walter
  3. Diana:
    27 augustus 2018
    De nieuwe Hoka terug in de doos en op de oude voet doorgaan. We staan met een grote fanschare langs de Kuakini Hwy, dus dat geeft de burger weer moed. Ook Rob Barel kreeg geen DNF in Sydney.
  4. Marijke:
    Hoi Jan,

Net even die filmpjes van de golven bij Kona bekeken, ja, die wil je niet op de wedstrijddag!
    Raar gezicht bij het altijd zo relaxte strandje!!

Succes met de trainingen en inderdaad het belangrijkste nu: geen blessures oplopen!!

Groetjes ook van Pim, Marijke
  5. Piet en Alie:
    27 augustus 2018
    succes in Keulen we duimen voor je dat alles goed gaat.
  6. Dave Crinnion:
    27 augustus 2018
    Jan, Die "Big Island" heet officiel Hawai'i en de hoofstadt van de State Hawaii is Honolulu op Oahu. Ik begrijp van een kennis die in Kona woont er is veel water schade maar de triatlon gaat door.

Inderdaad meest NL'ers heeft geen verstand van de afstanden in de VS.

Ik geniet van je blog en heel veel succes in Kona.
  7. Marian:
    28 augustus 2018
    Voorlopig niet al te ver vooruit kijken, dus eerst veel succes in Keulen en inderdaad heel blijven😉.
  8. Groet uit Waalre waar de zon altijd schijnt:
    29 augustus 2018
    Jan, de Eeuwige Roem ligt in Kona, in Keulen slechts de Dom.
  9. Saskia Pennekamp:
    3 september 2018
    Hi Jan, wat een avontuur is ‘the road to Kona’ toch! Jouw blog lezende brengt alle herinneringen aan 2014 weer boven toen Walter mee deed en wij met z’n vijven daar waren. Ik kan jullie echt aanraden om een helicoptervlucht over de vulkaan te boeken. Dat hebben wij toen gedaan. Ook toen stoomden er rivieren lava vanuit de krater naar de kust. Dat gaat echter best rustig en niet met het geweld waar we hier dan al snel aan denken. Het was prachtig en indrukwekkend om te zien! hopelijk herstelt je knie snel met voldoende rust en heb je nog een paar goede laatste weken voordat je aan de start staat! Geniet van het avontuur! En zoals de speaker straks over de baai zal schreeuwen vlak voor het kanon afgaat: YOU ARE AN INRONMAN! 💪🏻🍀💪🏻