Five week left to Kona: Het loopt anders dan gepland

2 september 2018

Morgen begint week 36 en de Ironman in Kona valt in week 41. Dus nog 5 weken te gaan. Maar de wedstrijd valt aan het einde van week 41 dus feitelijk hebben we nog 6 weken te gaan. Daarvan is het  5 weken trainen. De laatste week wordt er nauwelijks nog getraind. Het is dan meer het gevoel vasthouden en de spieren prikkels geven.

Afgelopen week liep anders dan op het schema stond. Dat heeft alles te maken met mijn knie die rust nodig heeft. Ik heb afgelopen week weliswaar  twee keer gelopen maar dat was duidelijk nog te vroeg: te veel reactie de volgende dag. Ofschoon het lopen op zich wel lekker ging. Overleg met de coach gehad. We nemen geen risico. De wedstrijd over 5 weken is belangrijker. De halve triatlon van Keulen die dit week op het programma stond heb ik dan ook laten schieten, met pijn in het hart. Het is namelijk een goed georganiseerde wedstrijd in het centrum van stad. Een mooie omgeving om in te sporten.

Gelukkig bestaat de triathlon uit drie onderdelen. Dus heb ik afgelopen week extra gezwommen en extra gefietst.  Dat betekent in de praktijk drie keer zwemmen ( 3km plus) Ik zwem voor mijn werk, in een uur moet het gebeuren of ik moet vroeger mijn bed uit. Wat fietsen betreft heb ik afgelopen week 513 km gefietst waarvan 300 km in dit weekend. Zaterdag 100 km (gedeeltelijk samen met Peter Johan Dillo, die aan het trainen is voor IM Barcelona) en vandaag eerst een blok van 3 uur op tacx en daarna (na een broodje en een kop koffie) 3 uur buiten in het zonnetje. 3 uur op de tacx hoe houd je uit hoor ik mensen al zeggen. Welnu dat is heel eenvoudig: ik heb gekeken naar het WK 70.3 Ironman. De tijd vloog voorbij. Zelden zo’n spannende wedstrijd gezien. De winnaar Jan Frodeno is van een andere planeet. Na de 90km in een gemiddelde van 43.3 km/u er nog een halve marathon in 1.06 uitpersen. Dat belooft wat in Kona. De toon is gezet.

Fietsen doe ik afwisselend buiten en binnen.  Het hele seizoen door fiets ik altijd wel 2 keer in de week op de tacx. Daarop kan ik gericht blokken trainen op wattages of op trapcadans. Soms  ga ik eerst twee uurtjes in duurtempo buiten fietsen om aansluitend op de tacx te kruipen voor bijvoorbeeld 4 x 10 min op 300 watt. Dat zijn voor mij hele effectieve trainingen. Kijk je op social media dan zie ook al de pro’s hun huiswerk op turbotrainer doen. Er is een atleet die nagenoeg al zijn fietstrainingen indoor doet en dat is de Canadees Lionel Sanders.  Bij sommigen atleten heeft het er ook mee temaken dat hun biotoop niet op fietsers is ingesteld. In Nederland mogen wij ons gelukkig prijzen dat bijna naast iedere weg een fietspad ligt. Dat is echt heel bijzonder.

Morgen laat ik naar mijn knie kijken, zekerheidshalve een diagnose laten stellen. Kijkend op internet is de remedie voor de hand liggend: rust, rekken en ijs. Dat doen we braaf.

Aanstaande week wordt spannend. Ik hoop dat rust de knie goed doet en dat ik aan het einde van de week weer voorzichtig de looptraining kan oppakken. Voor nu is de crosstrainer het alternatief.

De weg naar het resultaat is nooit een lineaire lijn!

Aloha

1. Walter & Saskia:
    2 september 2018
    We wensen je een spoedig herstel Jan. Komt zeker goed!!
  2. Renee:
    3 september 2018
    Hoop dat je knie snel herstelt. Leuk om te lezen hoe je, je aan het voorbereiden bent voor de wedstrijd.
  3. Marian:
    3 september 2018
    Op deze manier wordt de ruimte in je nieuwe huis wel gelijk optimaal gebruikt en benut😉
    Hopelijk heb je zelf al juiste disgnose gesteld en is het allemaal van tijdelijke aard.
    Succes verder..
  4. Thomas:
    3 september 2018
    Ik had je al gemist in Keulen. Sterkte met het herstel!
  5. Remko van Hove:
    Balen Jan. Ik duim voor een voorspoedig herstel
  6. Dr.Phil:
    3 september 2018
    Volgende week beter nieuws voor de trouwe lezer.