9 days left to Kona: acclimatiseren

4 oktober 2018 - Kailua-Kona, Verenigde Staten

De eerste echte dag op Big Island zit erop. Zoals gebruikelijk was ik vroeg wakker: 5 uur. Dat is helemaal niet erg, want op de wedstrijddag moet je ook vroeg op. En daarbij in de ochtend is het het aagenaamst. Om half zes beginnen de vogels te fluiten en om zes uur is het licht. Na een kop thee en nog een broodje van thuis de fiets in elkaar gezet. Dat leek eenvoudig tot ik het schakelen wilde controleren en er niks gebeurde. Daarom heb ik lang geaarzeld over electronisch schakelen. In de zadelen zit de batterij en het stekkertje moest los anders paste de fiets niet in de koffer. Het zadel er dus weer uit en het stekkertje gecontroleerd en ja hoor hij schakelde. Gelukkig: problem solved. Maar toen. Toen viel tot overmaat van ramp het zadelpenboutje in de zadelbus het frame in. Dat was ff slikken. Ik hoorde het boutje onderin het frame zitten. Na een paar keer de fiets op zijn kop te hebben gehouden kwam hij er gelukkig weer uit. Wat een opluchting. Snel alles vastgezet en op pad. Op je eigen fiets over de Ali'i drive en de Queen K highway blijft iets speciaals. Je rijdt er over legendarische wegen waar vele Ironman battles hebben plaats gevonden..Ook Ruud vond het prachtig. Het was zijn eerste ervaring. We hebben niet meer gedaan dan los gefietst.

Daarna een goede Kona coffee genomen en wat bijgepraat te hebben met pro Jan van Berkel. Aardige vent die nog heel goed Nederlands spreekt. Hij zag er goed afgetraind uit en hoopt op een top 10-15. Dat is het bijzondere aan triatlon: de amateurs en de pro's starten in de dezelfde wedstrijd. In welke sport gebeurt dat?
De auto ophalen ging easy als je overal maar braaf tekent.

Morgen de eerste trainingsdag. Eerst lekker zwemmen en daarna naar Kawaihae op en neer. Dat is ongeveer 4 uurtjes fietsen.
Vandaag was het 29 gr. Dat betekent warm en veel drinken. Morgen eerst wegen voor het fietsen om te kijken hoeveel vocht ik ga verliezen. Dat is nuttige info voor wedstrijddag.
Vanmorgen ook nog 20' gelopen en dat viel mee. Finishen zou mogelijk moeten zijn.

Aloha
Jan

1. Renee:
    5 oktober 2018
    Zet hem op en vooral veel genieten.
    We lezen je berichten met veel plezier.
  2. Christian Albers:
    5 oktober 2018
    Mooie sfeerimpressie Jan! En fijn dat lopen weer een beetje gaat.
  3. Joop en Trudy:
    Halo Jan,
    Fijn om te horen dat je goed bent aangekomen op Hawaï en inmiddels een beetje geacclimatiseerd bent.
    Gelukkig kon je het probleem met je fiets zelf oplossen,wij wensen jou een goede voorbereiding en veel succes.
    Hartelijke groeten Joop en Trudy.
  4. Fred:
    5 oktober 2018
    Ik lees nu pas je blog. Fijne verhalen.
  5. Piet en Alie:
    6 oktober 2018
    Jan leuk je verhaal te lezen.succes verder.