Kona dag 5

8 oktober 2013 - Kona, The Big Island, Hawaii, Verenigde Staten

De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Een paar dagen geleden dook ik na een duurloopje de ocean in tegenover mijn condo. Ik was echter vergeten mijn sportbril af te zetten. Even Apeldoorn bellen dacht ik. Een strandwacht zag mij zoeken en zei:"Take your time". Maar ja zoeken naar een bril zonder bril is lastig. Onverrichterzake was ik naar mijn condo gegaan. Vandaag heb ik een strandwacht aangeschoten en gevraagd of ze een bril hadden gevonden. "Prescriprion" zei die. Ik beschreef mijn Nike bril en toen verwees hij mij naar een baas in Marinershirt. Deze had hem gevonden. Ik vroeg hoe ik hem kon bedanken."Bring some beer" antwoordde hij. Dus van de week ga ik daar nog een sixpack afleveren. By the way wenste hij mij ook nog good luck voor de Ironman.

Vanmorgen heb ik het hele zwemparkoers afgelegd, 2.4 mile. Na 1.10 uur op mijn gemakkie was ik terug. Er was veel deining, vooral voorbij de een na laatste boei. Het is lastig oriënteren, want je ziet door de deining de boei afwisselend wel en niet.

Bij de morning swim lopen de pro's en de agegroupers door elkaar. Dat is het mooie van deze sport. Er is nauwelijks onderlinge afstand, iedereen is heel benaderbaar. Zo ben ik toch maar even op de foto geweest met de beroemde Kenny Glah. Een former pro, die Mark Allen, Scott Tinley en Dave Scott nog partij gaf. Hij is inmiddels 50 jaar en heeft 30 (!) finishes in Kona op zijn naam staan. Dit jaar is de 35e editie, hij heeft er maar vijf gemist, een levende legende dus.

Na de swim heb ik een gedeelte van mijn race kit opgehaald, een oranje aero helm, leek mij wel gepast in het buitenland (zie foto). Morgen ga ik die testen.
Na het ontbijt bij Huggo's met Bartmann met een coffee refill, heb ik een uurtje op de Alii Drive geflaneerd. (voor de kenners: 8' per mile in zone 1 (hf124; deze data laten zien dat mijn lichaam nagenoeg aangepast is, keurig op tijd). De rest van de dag is het rusten en lezen (HhhH).

Mijn broer meldde dat hij in de lucht hangt. Om 5 uur lokale tijd haal ik hem op.

Morgen gaat het verder los met het promodorp, waar allerlei fabrikanten hun nieuwste triatlon artikelen ten toon stellen en hier en daar ook wat goodies uitdelen.

Aan het eind van de dag is er de Landen parade. In een speciaal oranje Hawaii shirt zullen wij als Nederlanders daaraan deelnemen. Er doen 18 Nederlanders mee: 10 vrouwen en 8 mannen.
Over de Landen parade morgen meer.

aloha maar weer
jan

1. Renee:
    8 oktober 2013
    Mijn berichtje wordt saai, maar wat is het leuk lezen hoe alles in zijn werk gaat. Nooit geweten wat er allemaal bij komt kijken. Kan niet wachten op je volgende reisverslag. Zet hem op Jan! O ja, vandaag vieren wij Alkmaars ontzet.
  2. Wim en Ellen:
    Hoi Jan,

Wij volgen nu al een tijdje jouw verhalen over de voorbereiding. Heel leuk en interessant om te lezen.
    Heel veel succes.
  3. Prutloper:
    8 oktober 2013
    Met Miles raak ik in de war hoor! Teruggerekend is dat een uitstekende tijd om zodirect de marathon dik onder 3.30 te rammen! Prima helm. Zichtbaarheid een 10!
    Ontspannen 1.10 zwemmen is wel frustrerend om te lezen ;-) haha
    Hou je sterk!
  4. Petra:
    11 oktober 2013
    geniet van je verhaal kom woorden te kort om te reageren fyn dat je bril terug is