Kona: De laatste dag

16 oktober 2013 - Kailua, Verenigde Staten

De Ironman is een nu een paar dagen geleden geweest en Kona heeft zijn eigen ritme en uiterlijk weer opgepakt. De ironman stof is neergedaald en opgeruimd. Je moet goed kijken wil je nog kunnen zien dat er onlangs een wereldevement is gehouden. Net als bij de Tour de France is er een dag na de wedstrijd alles nagenoeg afgebroken. Het is nu tijd voor de cruises. Grote schoenendozen als boten liggen geduldig voor de kust te dobberen en laten met kleine bootjes hun klantjes aan wal gaan. Afgelopen twee weken heeft Kona geleefd van de triatlon, nu zijn het de gewone toeristen die de schoorstenen moeten laten roken, of toepasselijker: de auto's moeten laten rijden. Al met al is het aanmerkelijk rustiger. Zo nu en dan zie je nog een verdwaalde triatleet, te herkennen aan het groene atletenbandje (waar hij of zij geen afscheid van kan nemen), zijn carbonfiets of het bibnr. op de armen dat er niet af te krijgen is. Soms leiden deze tekens tot een leuk gesprek. Zo lag ik vandaag op het strand en kwam er een iets te zware Amerikaan naar me toe om me spontaan te feliciteren met het volbrengen van de Ironman. (Ik zag er kennelijk niet uit alsof ik was uitgestapt). Hij was volunteer geweest en bezocht de ironman al vanaf 1982. Hij had alle grote legends gezien; Mark Allen (6voudig winnaar), Dave Scott (idem), Scott Tinley en ga zo maar door. Om wat aan zijn overgewicht te doen had hij een racefiets gekocht. Eens wil hij ook een keer meedoen. Ik heb hem nog een trainingstip gegegeven, waarbij het afvallen vanzelf gaat en tevreden ging hij naar zijn vrienden op het strand toe.

Sowieso zijn de Amerikanen enthousiaster over een sportprestatie dan de gemiddelde Nederlander. Bij ons is het al snel van doe maar gewoon dan is het al gek genoeg. Het wordt dus afkicken in Nederland. Ik vind dat niet erg. Ik merk dat twee weken alleen maar triatlon meer dan genoeg is.

Vandaag vliegen we terug. De fiets zit weer in de koffer en ook de andere koffers kregen we dicht. Eerst 5 uur naar LA en dan na een lange stopover 11 uur naar AMS. Dat wordt dus afzien, maar dan op een andere manier.

Aloha
Jan

1. Renee:
    16 oktober 2013
    Hoop dat Janeke je winterjas niet vergeet mee te nemen naar Schiphol. Zal je reisverhalen missen.
  2. Arie in Kona, homesoil of Ironman:
    hallo Jan en Arie,
    Superfijn dat de triatlon zo succesvol is verlopen! Supporter Maarten is al in het land en weet dat het hier herfst is. Ook heel fijn dat jullie nu weer terugvliegen!
    Enne... Ik sluit beslist niet uit dat de vliegreis naar Hawaï nog eens gemaakt wordt!
    welkom thuis!!!
  3. Huib:
    16 oktober 2013
    Fijn om te horen dat het daar goed gaat en dat de triatlon zonder grote problemen verliep, jammer van de hartslagmeter maar daar is niets meer aan te doen. Ik hoop dat de terugreis ook zonder problemen verloopt. Hier in het thuisfront gaat ook alles z'n gangetje. Wij zijn heel erg blij zijn als je weer terug bent. Veel plezier in LA en tot morgen. PS ik hoop dat de koffie daar lekker was.
  4. Ida:
    Ik vind het super top dat je 3e bent geworden
  5. Ida:
    16 oktober 2013
    Ps het eerst wat ik ga doen als je thuis bent is je een hele grote knuffel geven. :p
  6. Joop en Trudy:
    Hallo Jan,
    Als je dit leest zijn jullie hopen wij alweer veilig geland op Nederlandse bodem, gefeliciteerd met je geweldige prestatie!
  7. Petra:
    18 oktober 2013
    heerlijk veilig thuis en met goed resultaat geniet nu maar van elkaar ik bel wel eens shalom tante petra
  8. Bart Klein:
    19 oktober 2013
    Hey Jan,
    Bedankt voor al je verhalen en - bovenal - de geweldige tijd die we samen in Kona hebben gehad. We hebben heerlijk getraind, gegeten, "hung loose" en toegeleefd naar het voor triathleten mooiste evenement ter wereld. Ik ben onder de indruk van je sportprestaties, een geweldige 3e laats in onze categorie, maar nog meer van jou als mens. Ik hoop nog meer (sportieve) ervaringen met je te mogen delen. Geniet lekker na, en alvast veel plezier en succes bij het Hof straks.
    Sportieve Groet,
    Bart