De laatste test wedstrijd: the Half Challenge van Almere op 14 september 2013

18 september 2013

Na de halve van Keulen heb ik stug doorgetraind met in het afgelopen weekend nog blokken van 4 tot 5 uur. Voor deze wedstrijd heb ik vanaf donderdag 12 september wat gas terug genomen om mijn lichaam rust te gunnen en het werk tot zijn recht te laten komen. Ik moet tenslotte wel de balans in  het oog houden.

De hele week had ik buienrader in de gaten gehouden maar de voorspellingen voor het weekend veranderden niet. Het zou zaterdag een groot gedeelte van de dag regenen bij een zuidwestenwind en een temperatuur van 15-16gr. Als training voor Kona had ik liever andere weersomstandigheden gehad. Maar wat het weer betreft: het is veelal gespreksonderwerp nummer 1;  we kunnen er gelukkig niets aan doen en iedereen heeft er mee te maken.

Toen ik om half zes in de ochtend naar Almere reed was het 15 graden. De temperatuur viel mee. Ondanks het vroege uur was het nog redelijk druk op de weg. Tja het is de randstad en volgens mij is het daar nooit meer stil. De regen viel gestaag. Ik dacht mijzelf : Je moet wel heel graag willen als je met dit weer een hele of een halve triatlon gaat doen.  Echter zo hield ik mij voor: de thuisblijvers zijn de verliezers.
Er hing een dichte regenwolk boven het zwemwater en zonder bril kon ik nauwelijks de te ronden boeien onderscheiden. De toeschouwers, die waren er zeker, stonden bij de start samengepakt onder een zelf gemaakt dak van parapluis. De atleten liepen al vroeg in hun wetsuit rond. Nuttig tegen de regen en aangenaam tegen de temperatuur. Om 8.10 uur werden wij weggeschoten. Snel vond ik een paar voeten die mij de weg wezen naar de eerste boei.  Na 28.33 klom ik op de kant om over het  gladde wegdek aan de 90 km fietsen te beginnen. In het begin was het draaien en keren maar op de Oostvaardersringdijk richtling Lelystad kwam ik goed in mijn ritme en slokte ik als een soort pacman de ene na de andere fietser op.  Van de regen en wind had ik eigenlijk niet zoveel last, alleen in de bochten deed ik voorzichtig aan en mijn bril besloeg af en toe. Na 2.20 uur kwam ik weer aan in Almere waar het inmiddels droog was geworden. Ik had geen idee hoe ik in het veld lag,maar toen ik mijn fiets ophing om mij op te maken voor het lopen, had mijn fiets nog niet zoveel gezelschap.  Ik begreep dat ik naar de 7e plaats was opgerukt.  Het lopen betrof twee ronden.  De eerste ging wat moeizaam maar in de twee ronde kwam ik goed in mijn ritme. Mijn coach, Frank Heldoorn, die ik tijdens het fietsen had ingehaald, voelde ik op enig moment in mijn nek hijgen. Nagenoeg drie kwart van de tweede ronde hebben we samengelopen. Alle aanmoedigingen van de toeschouwers gingen evenwel niet naar de europees kampioen van de M50. Mijn coach heeft klaarblijkelijk nog steeds veel credits. Uiteindelijk moest ik hem in de laatste kilometers laten gaan en eindigde ik een twintigtal seconden achter hem op de 9e plek overall, als 4e Nederlander en 1e M50 in een tijd van 4.27.52. Om het een en ander in perspectief te plaatsen: de snelste finishte in 4.12.
Na opgewarmd te zijn in de foyer van de schouwburg en wat bruin fruit te hebben gegeten ben ik gaan kijken naar de hele challenge.  In het bijzonder was ik benieuwd hoe mijn buurman het eraf zou brengen. Via de liveticker zag ik dat hij sneller had gezwommen en gefietst dan hij had gedacht. In de tweede ronde zag ik hem (@prutloper) lopen. Het zag er nog steady uit. En dat bleef het. Uiteindelijk finishte hij in 9.41 uur . Dat heb ik niet meer meegemaakt want de koude bracht mij naar de auto en naar huis. Des te meer respect  had ik voor de bikkels die de hele afstand hadden afgelegd. Die hele afstand bewaar ik liever voor Kona!
Al met al ging de test goed. De voeding bleef binnen, de hartslag kon ik goed op het gewenste nivo houden (140-150) en zondag was ik goed hersteld. Heerlijk 2 uur gefietst en nog even een half uurtje gelopen.

De komende twee weken gaan de puntjes op de i worden gezet. Deze periode heet de Specifieke Wedstrijd Voorbereidingsperiode. Gemiddeld gaat er deze weken 18 -20 uur getraind worden. Hopelijk blijft het droog.
Jan

1. Renee:
    18 september 2013
    Weer heerlijk om te lezen. Zet hem op.
  2. Prutloper:
    18 september 2013
    Ha Jan, mooi om te lezen. Geen Kona weer/ temperatuur. Nog bedankt voor de aanmoedigingen en tips. Hoe meer ik leer van de triathlon hoe groter mijn respect voor jouw prestaties. Succes met het hollandse pokkeweer. Als je nog een lange duurrit moet doen, laat het me weten en ik vergezel je graag. Mijn seizoen is tenslotte voorbij
  3. Hilde Lootens:
    18 september 2013
    Hoi Jan, het werkt de blog. Het vergroot het meeleven, verhoogt mijn voorstellingsvermogen bij al die inspanningen, maar ook leuk om je motivatie en plezier erin te delen met die supporters aan de zijlijn.
  4. Marieke:
    Wat ga je toch goed!
  5. Marijke:
    19 september 2013
    Goede test en mooi dat je snel herstelde van deze waterige editie! Voor komende dagen zijn de weersberichten goed, dus in dit weekend kun je lekker uren maken! Succes