De vrouw van een triatleet

15 september 2013

De vragen die als vrouw van een triatleet het meest aan mij worden gesteld zijn:
- hoeveel uur per week traint je man?
- moet je nog er nog rekening mee houden met eten?

Op de eerste vraag kom ik zo terug.

Het antwoord op de tweede vraag is: nee. Natuurlijk heeft Jan zijn sportvoeding,  maar de reguliere maaltijden zijn voor iedereen in huis hetzelfde. Ook wij eten af en toe wel eens patat of Chinees, alleen nooit de avond voor een wedstrijd. Over (sport) voeding zal Jan binnenkort een blogbericht schrijven.

Dan het aantal trainingsuren. Ik heb het een week bijgehouden. Volgens Jan is dit een gemiddeld zware week (van 14,5 uur). De komende twee weken staan de zwaarste trainingsweken voor de deur: minimaal 18 uur per week. Gelukkig heeft Jan behalve het weekend ook de woensdag- en de vrijdagmiddag beschikbaar om te trainen, zodat hij in het weekend niet de hele dag weg is.

De trainingen deze week:
Maandag:           1 uur fietsen
Dinsdag:             1 uur hardlopen
Woensdag:         1 uur zwemmen – 2 uur fietsen – 1 uur hardlopen
Donderdag:         rust
Vrijdag:               1 uur zwemmen – 1 uur fietsen
Zaterdag:            Halve triatlon: 0,5 uur zwemmen – 2,25 uur fietsen – 1,5 uur lopen
Zondag:              2 uur fietsen – 0,5 uur lopen

Nou lijkt dat heel veel, en dat is het ook. Maar over een maand is de hele triatlon in Kona en de zwaarste trainingen zijn nu zo’n beetje. Verder beginnen de trainingen rustig in januari en worden langzaam opgebouwd. Je merkt pas hoe veel tijd er in gaat zitten na afloop van de wedstrijd. Dan is de triatleet opeens veel vaker thuis en heeft – na een week of twee – zijn energie weer terug. Verder heb ik gemerkt dat het gemakkelijker wordt naarmate de kinderen ouder zijn.

Dan nog een paar tips:
- maak duidelijke afspraken over de trainingen waar iedereen zich prettig bij voelt (een zwetende triatleet aan tafel die eigenlijk voor het eten nog liever was gaan douchen is voor iedereen heel vervelend);
- zorg dat de triatleet een plek heeft om zijn spullen op te bergen, zodat je ze niet in het hele huis terugvindt (dit geldt voor fietsen, maar ook voor kleding, sportvoeding en bidons);
- laat de triatleet zelf zijn was doen (gelukkig drogen die sportspullen heel snel);
- ga af en toe mee naar een wedstrijd (dan weet je weer waar jullie het allemaal voor doen  en het is vaak een leuk dagje uit);
- combineer (familie)uitjes met trainingen;
- plan minstens één keer per jaar een echte vakantie: rust is de beste training.

Met de kinderen heb ik de triatlon in Frankfurt bijgewoond. Het was echt een uitje: met de trein, in een hotel en een prachtige wedstrijddag met oom Arie, tante Marian en neef Daan.
Hawaii laat ik deze keer aan mij voorbij gaan. Vijf jaar geleden ben ik wel mee geweest. Zo’n `once in a lifetime experience’ moet je toch samen beleven. Maar dat betekende ook de kinderen een week uit logeren sturen en zelf 2 dagen reizen om 5 dagen op Big Island te verblijven.
Nu het niet bij één keer blijft (wat ik overigens prima vind), zal ik de wedstrijd achter de computer volgen. Jan is in goede handen  bij zijn broer Arie, die hem ook deze keer weer met raad en daad zal bijstaan.

Janneke

1. Marian:
    16 september 2013
    Ja, ook de vrouw van de triathleet is belangrijk, want zonder steun van het thuisfront wordt het heel moeilijk. Nog een paar weken en je hebt weer de 'gewone' jan!
  2. Marijke:
    16 september 2013
    Mooi verwoord. Heb ooit in een busje met uitvallers gezeten:huilende mannen die 1 keer van het thuisfront mochten trainen voor Almere en het niet haalden om die droom te vervullen, dan hebben jullie het beter getrofe met elkaar!
  3. Marieke:
    16 september 2013
    Zo gaat dat dus; dacht al wel dat het gesmeerd liep,maar het is leuk om de details te weten!
  4. Maarten:
    16 september 2013
    Achter elke succesvolle man staat een /zijn vrouw. Het was allang duidelijk dat Jan ook een kanjer achter hem heeft staan!
  5. Arie:
    17 september 2013
    In de winter gaat 'ie mooie landschappen en vergezichten met woeste wolkenpartijen schilderen.