Voeding

23 september 2013

Zoals de ambtenaren wel  de vierde staatsmacht worden genoemd zo is voeding het vierde onderdeel van de triathlon.  Net als de macht van de ambtenaren wordt onderschat  is dat ook met voeding. Wordt dat onderdeel verwaarloosd dan heeft dat onmiskenbaar (negatieve) invloed op de andere onderdelen.  Tijd dus om daar ook wat aandacht aan te besteden voor de trouwe bezoekers van mijn reisblog naar Kona, want op Big Island zijn de omstandigheden anders dan in Nederland, dat geldt dus ook de voor de voeding tijdens de wedstrijd. Op Big Island is het nu continue tussen de 25 en 30 graden Celsius met een hoge luchtvochtigheid (klam). Daarnaast is er ook veel wind. Dat betekent dat je ongemerkt zweet dus vocht verliest, en vochtverlies betekent prestatieverlies. De waterhuishouding dient dan ook extra aandacht te krijgen.
De voeding voor een triathlon begint natuurlijk al voor de wedstrijd. Eigenlijk ben je altijd wel bewust wat je eet. Niet te veel vet (kan best zo af en toe), vers  fruit, zuivel en kwark(voor eiwitten), rijst,groente en vlees (veelal kip). Vroeger de schijf van vijf.  Tijdens de trainingen gebruik ik verder een sportdrank met eiwitten in de verhouding van 4:1. Uit onderzoek is gebleken dat de toevoeging van eiwitten zorgt voor herstel van de spieren al tijdens de training. Dat is mooi meegenomen. Aan supplementen gebruik ik verder nog Xendurance (aanvulling van calcium, magnesium, chromium, selenium en nog wat van die stoffen die ervoor moeten zorgen dat je uithoudingsvermogen verbetert en je sneller herstelt na een training).
Voor de wedstrijd moet je een voedingsplan  opstellen ervan uitgaande dat je 75 gr koolhydraten (suiker) per uur binnenkrijgt en houdt. Onderzoeken hebben ook laten zien dat je ongeveer één gram per kilogram lichaamgewicht per uur moet  innemen om optimaal te kunnen blijven presteren. Bij de één kan dat meer zijn en bij de ander minder. In een training of een trainingswedstrijd probeer je uit wat voor jou de beste hoeveelheid is. Aangezien je tijdens het zwemmen niet kan eten en op de fiets moeilijk boterhammen kan eten moet dat dus op een andere effectieve manier.  De sportdranken, repen en gels bieden uitkomst. Normaal niet te drinken, maar tijdens het sporten de benzine waar je op zwemt, fietst en loopt.  Een hele triatlon duurt ongeveer 9 á 10 uur. Dat betekent dat er in mijn geval, in totaal 750 gram koolhydraten genuttigd moeten worden, linksom of rechtsom.  Echter met die koolhydraten alleen ben je er nog niet.  Want je moet ook nog drinken. Eén liter vochtverlies  is 10% prestatieverlies. Grosso modo is de regel dat je een bidon van 750 ml per uur moet drinken. Kortom met deze variabelen kun je tegenwoordig,  als ik de wiskundeboeken van mijn zoon zie, leuke sommen maken.  Ik houd  het eenvoudig, ik neem alles vloeibaar in tijdens een hele triatlon. Ik eet niks aan vastigheid, dus geen bananen of repen, eigenlijk alleen maar gels aangelengd met water. Van te voren vul ik voor het fietsen twee bidons (drinkbussen) met ieder 8 gels (van 25 gr koolhydraten van Powerbar ) en tijdens het fietsen neem ik om het kwartier een slok geconcentreerde suikers die ik wegspoel met water (ik heb op mijn fiets plaats voor drie bidons). Voor het lopen geldt hetzelfde recept maar dan neem ik 12 gels verspreid over twee drinkflesjes mee en neem ik bij de verzorgingsposten water aan om het weer weg te spoelen. Ben ik bijna bij de finish dan trakteer mijzelf op cola, want dat wordt ook aangeboden tijdens het lopen bij de verzorgingsposten.
Eet ik nauw helemaal niks op zo’n dag. Nee hoor, als ontbijt neem ik altijd ( ik ben niet bijgelovig) 5 of 6 witte puntjes met jam, hagelslag en pindakaas en koffie. Zo  leg ik een  vaste bodem voor wat komen gaat.. Na de wedstrijd eet ik wat ik tegenkom en waar ik zin in heb.

Speciaal voor de wedstrijd in Kona neem ik in de aanloop naar de wedstrijd extra zout, door bouillon te drinken, en voeg ik aan mijn vloeibare voeding zout toe in de vorm van tabletten in de hoop zo het broodnodige vocht vast te houden.

Nog anderhalve week dan is het zover. Als sleuteltrainingen heb ik deze week een fietstraining van 5 uur gedaan, door van Alkmaar naar Renkum te fietsen ( 155 km) en een looptraining van 2, 5 uur (32km)  in blokken van 50’ met tussen door 30’fietsen. U kunt zelf nu uitrekenen hoeveel koolhydraten ik heb/had moeten innemen.
aloha
jan

1. Renee:
    24 september 2013
    Nooit geweten wat eemntopatleet moet eten/drinken. Nu wel. Super leuk om te lezen.
  2. Prutloper:
    24 september 2013
    Ga zo door Jan, ik slurp de info als goeie koffie! ;-)
  3. Hilde Lootens:
    24 september 2013
    Hoi Jan, gelukkig dat er gels enz bestaan als functioneel eten, maar geniet daarna maar weer van gewoon heerlijk eten.
  4. Maarten:
    24 september 2013
    Jan, ik vertrouw toch maar op de rekenvaardigheden van Huib. Je hebt tijdens zo'n prestatie geen tijd cq energie om je calorie en vochtinname bij tehouden? Ik vergeet na 30 minuten al wat ik gedronken heb (tijdens een wedstrijd) en dan heb ik t niet over gels etc. Behalve alpha(man) ben je dus ook beta.
  5. Marijke:
    26 september 2013
    Komt me bekend voor!!
  6. Petra:
    29 september 2013
    wat zal dat goed klinken eet smakelijk als je weer thuis mag zijn