Race day: een beetje gegokt en een beetje verloren

13 oktober 2013 - Kailua, Verenigde Staten

Zo The job is done. Een uitgebreid verslag volgt maar met mijn derde plek ben ik super tevreden. Het zwemmen ging volgens verwachting, met fietsen had ik de benen die ik dit jaar nog niet had gehad, het lopen ging goed tot de Queen K, toen kwamen de eerste krampaanvallen in de hamstrings. Vanaf dat moment was het intervallen van drankpost naar drankpost. In energylab verloor ik de lead (mile 17). En 2 mile voor de finish kwam die Canadees er nog over. Langs het parkoers hoorde ik van nederlandse toeschouwers  op enig moment dat hij vlak achter mij zat maar ik kon hem niet meer opvangen. Twee mile voor de finish zag ik hem langszij komen en langzaam bij mij vandaan lopen. 9.24 is een tijd onder het oude course record. Dat zegt op zichzelf ook wel wat. Nr 1 zat 8' voor mij en nr 2 een minuutje. Nr 4 zat weer 8' achter mij.

Vanavond de banquet awards en het podium. Ik kijk er naar uit.

Later meer en bedankt voor alle felicitaties.
Aloha.
jan

1. Renee:
    13 oktober 2013
    Super gedaan, wij doen het je niet na. Geniet nu lekker.
  2. Arie in Kona, homesoil of Ironman:
    13 oktober 2013
    felicitaties uit Waalre!!! Super gedaan. Perfecte race.
    Veel plezier op het podium. Geniet ervan.
    Tot binnenkort, Elize, Wibe, Jochem en Diana
  3. Rorik Schouten:
    13 oktober 2013
    Heb de live stream proberen te volgen.
    Fantastische prestatie en toch maar weer tweede Landgenoot!
    Succes met het nodige herstel.
  4. Henk:
    He Jan,
    Wanneer ik de tijden zie met het fietsen dan moet dat echt heerlijk zijn geweest. Gemiddelde van 33 mph zat erbij!
    Jammer van de kramp, maar een resultaat om in te lijsten.
    Gr henk
  5. Daniel:
    13 oktober 2013
    Gefeliciteerd!!!! Op het podium, wat goed zeg! Ik heb erg genoten van je verhalen. Ik kijk uit naar je uitgebreide wedstrijdverslag. Bedankt!!
  6. Marian:
    13 oktober 2013
    Een superprestatie. Derde van de wereld in jouw klasse is vooral winnen. Geniet van de laatste dagen in Hawaï
  7. Marja Verburg:
    14 oktober 2013
    Gefeliciteerd! Wat een geweldige prestatie! Ik heb vannacht met veel plezier je fietsen gevolgd - ongelooflijk hoe je daar iedereen in je categorie voorbij bent gefietst - en Arie's tweets (waarvoor dank, Arie!), en was vanmorgen ook erg blij toen ik je eindresultaat zag. Geniet daar en tot snel!
  8. Maarten:
    14 oktober 2013
    Niks verliezen, alleen maar winnen! Fantastische race en 3e van de werekd. Jan, vanavond podiumplaats! Jammer dat ik daar niet meer bij kan zijn. Arie zorgt ongetwijfeld voor de visuele ondersteuning zodat wij het later alsnog kunnen zien.
    Ps : na een triathlon de gehele dag gevolgd te mogen hebben (taalkundig een gedrocht van een zin), krijg ik nog
    meer bewondering voor je prestaties en
    je progressie tov 5 jaar geleden.
    Ik blijf erbij dat het onmenselijk is wat je gepresteerd hebt. En wat een herstel al de volgende dag.
    ps: Ik blijf erbij dat het
  9. Arie:
    14 oktober 2013
    Die prestatie zal na verloop van tijd steeds meer aan waarde gaan winnen. Het is een evenement dat elke voorstelling te boven gaat, meemaken, erbij zijn, maar meedoen? Jan kan goed plannen, lijnen trekken, programma's uitstippelen en dan die vreselijke bike split. Reken maar, de bondscoach hangt binnenkort aan de lijn. Jan startte als amateur maar traint/leeft/slaapt als een pro. Hij was bovenmenselijk die zaterdag in Kona, dat gaan we niet gauw meer zien. Nu rusten, achterstallige boeken lezen, goede muziek luisteren, alles met mate. Jan, go go go, You are an Ironman!
  10. Marijke:
    14 oktober 2013
    Gaaf, Jan! Wat een geweldige prestatie. Zo'n super hoog niveau in Kona en dan 3e worden!! Grote klasse! Geniet ervan met volle teugen!
  11. Daphne Best:
    14 oktober 2013
    Tjeetje Jan, wat een prestatie. Niet te geloven. Gelukkig ben je er weer heelhuids - afgezien van de krampen - uitgekomen!
  12. Diana Bokma:
    14 oktober 2013
    Wat een topprestatie! Gefeliciteerd.
  13. Bart Klein:
    19 oktober 2013
    Hoe zo ... "verloren"!? Het niveau in deze categorie is tegenwoordig buitenaards ! Craig Alexander - meervoudig wereldkampioen bij de pro's en heel wat jaartjes jonger dan jij - twee minuten aan zijn broek smeren met fietsen, en dan met kramp nog zo'n marathon er uit persen ... Chapeau! Het was een eer en een genoegen om samen met jou naar de wedstrijd toe te leven, en (een soort van) samen te racen! Ik weet nu waar ik sta, en hoe groot het gat is naar het podium ... Maar je inspireert me wel!
    Bartmann
  14. Jan blokland:
    31 december 2013
    Beste Jan,

Ontzettend bedankt voor alle mooie verhalen en foto's vanaf het Grote Eiland. Heel erg leuk om er via jouw blog, Bart's facebook, je broers' twitter en de livestream van Ironman zo dicht bij te zijn.

Tijdens het begin van de marathon zag ik een shot uit de helicopter die inzoomde op Frederic van Lierde of Luke McKenzie en die liep op dat moment over een tot driemaal toe oranje gekrijt "Jan 576". Ik wist meteen dat dit jouw startnummer was - toch nog even een glimp van 'je' opgevangen dus (zoals eerder geschreven heb ik je finish vanwege slaaptechnische redenen niet meer gehaald…)

Een ding wil ik je nog even meegeven: wil je nooit meer zeggen of zelfs denken dat je (een beetje) verloren hebt! Je hebt een wereldprestatie neergezet en je bent door de goden van Hawaii uitgenodigd om terug te komen en te kijken of het nog 1 of 2 stapjes hoger kan. Je bent gelukkig dus nog niet 'klaar'!

Een goede terugreis gewenst en ik zie je over een paar weken wel weer op de woensdagochtend in de Hoornse Vaart.

Groet,

Christian
  15. Jan blokland:
    31 december 2013
    Hee Jan,

Wat een prestatie, geweldig! Heb je kunnen volgen tot halverwege het loopparcours toen Klaas Vaal wel heel erg hard aan de deur kwam kloppen.

Enrom gefeliciteerd met je podiumplek, echt grote klasse. Je was al een uberbiker maar dat je ook twee recente wereldkampioenen eruit zou fietsen was een echte verrassing!!

Ik ben benieuwd naar de verhalen en foto's. Geniet morgen van de prijsuitreiking en van je resterende tijd in Kona! Nu lekker eten en drinken en chillen. Blijft toch het mooiste gevoel van de wereld de sense of completion na het volbrengen van een Ironman. En helemaal op de manier waarop jij dat hebt gedaan.

Groet,

Christian